zaterdag 23 juni 2012

V=IxR . En het binnenste van het voetpedaal..

Een stukje theorie..

Het voetpedaal van een naaimachine regelt de snelheid van de motor. Door het pedaal in te drukken geef je "gas".
Met het pedaal regel je de weerstand die de stroom ondervindt.

De wet van Ohm zegt: V= I x R.

V is in Nederland 230 Volt,
R is de weerstand die je met het pedaal kan regelen van maximaal naar minimaal.
En I is de stroom die dan naar de motor gaat.

Omdat V een constant getal is (230) is de stroom klein bij een hoge weerstand (zelfs 0 bij maximale weerstand). En de stroom is maximaal bij een kleine weerstand.
 
De weerstand wordt steeds kleiner als het pedaal meer wordt ingedrukt, de stroom naar de motor wordt dan groter en de motor gaat sneller draaien.
Het pedaal niet ingedrukt.

Het pedaal volledig ingedrukt.








Bij veel Singer naaimachines en zeker de Singer Featherweight heeft het pedaal een vaste knop en een verstelbare knop.
De handigste manier om de verstelbare knop met je voet te bedienen, is het pedaal met de knoppen naar je toe onder de bal van je voet te leggen en door je voet naar links te kantelen de verstelbare knop in te drukken. Het elektriciteitssnoer wijst dus van je af.

Hoewel het altijd verstandig is om de stekker uit het stopcontact te halen als je bij de naaimachine vandaan gaat, is er bij oude naaimachines een extra reden. Het kan gebeuren dat de naaimachine uit haarzelf gaat werken. Dus zonder dat je op het voetpedaal drukt!!

Ik heb dit bij de Singer 306 gehad. Net met de nieuwe aanwinst thuisgekomen, snel de machine uit de koffer gehaald,  stekker in het stopcontact en daar begon de naaimachine!!! Op volle snelheid ging de naald heen en weer, ik deed niet eens iets!

Het leek wel een horrorfilm. En zeker als je nog naaiwerk eronder hebt liggen of het voetje van de naaimachine over het transportvoetje krast!

Maar goed, de oplossing was nabij! Je hoeft alleen iets te verwijderen uit het voetpedaal. Het onderdeel dat de problemen geeft heet een condensator. Het lijkt op een batterijtje, een kruising tussen AA- en AAA-formaat. Soms zijn er zelfs twee aanwezig!
Als de condensator oud is, kan het de regulerende werking van het voetpedaal teniet doen, en de motor op volle kracht laten draaien.

Het doel van de condensator heeft te maken met storingen door elektrische apparaten onderling.
Bij ons thuis gaf vroeger de TV een sneeuwbeeld als de buren koffiebonen maalden.
De condensator in apparaten moest deze storingen voorkomen.

Omdat naaimachines deze storingen niet meer geven, kan de condensator gemist worden. Dus wacht niet tot het probleem van de uit-zichzelf-naaiende-naaimachine zich voordoet, maar controleer of de condensator al verwijderd is; laat het controleren; laat het verwijderen of doe  het zelf!
                                                                                   
 Nodig: Gezond verstand (haal de stekker uit het stopcontact!!) en een schroevendraaier.


Keer het pedaal om en verwijder de schroeven en rubberen anti-slip dopjes. Leg de schroefjes en dopjes in een bakje, raak ze niet kwijt!


Druk op de knop en maak zo de onderkant van de bovenkant van het pedaal los. De condensator zie je als een batterijtje verbonden met de schroeven. Ik heb ook een situatie gezien met twee condensatoren links en rechts.
Draai één schroef los waarmee de bedrading en de condensator vast zitten. Haal de condensator los en schroef de bedrading meteen weer vast. Herhaal dit aan de andere kant.






De condensator mag nu richting afvalbak.
Kijk nu zelf even hoe de werking van het voetpedaal is.
Doe eventueel een druppeltje naaimachine olie op de bewegende delen (niet bij de elektriciteitsdraden).

Schroef de delen van het voetpedaal met de rubberen dopjes weer op zijn plaats.

Viel mee, toch?



20 opmerkingen:

  1. Francis , je maakt er een echte studie van,echt goed hoor ! Je maakt Robert helemaal overbodig op onze meeting. Wel op deze dag genieten van alles hoor !!! fijne zondag, Bep

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het ook echt leuk om van alles uit te pluizen! En als ik het dan kan delen met anderen, maakt dat het nog leuker! Ik ben en blijf docente..
      Jij ook een fijne zondag! Een regenachtige dag is goed voor de tuin en voor handwerk...
      Groetjes, Francis

      Verwijderen
  2. Bedankt voor de geweldige uitleg! Je had dit blog beter FeatherWeightWizzard kunnen noemen........Ik geniet van je heldere uitleg en weetjes....dus ga zo door!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog even een vraagje: tijdens het naaien wordt het voetpedaal ook warm, kan dit problemen geven? En hoe warm mag het motortje worden?? Vooral met lange stukken voelt het warm aan, dan hou ik even een pauze en het koelt weer snel af. Let je daar op tijdens het naaien? Of zie ik teveel beren?
    In het verleden had ik een Naumann naaimachine [nieuw gekocht, een electrische]. Die had ik na ruim 2 jaar volledig ''op'', de motor liep snel warm en stond dan vast...naderhand was er helemaal geen beweging meer in te krijgen. Dit wil ik mijn FW natuurlijk niet aandoen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit warm worden heeft te maken met de porseleinen weerstand in het voetpedaal. Als je de knop een beetje induwt, gaat er 230 V het pedaal in, maar er mag maar een beetje stroom uitkomen. De rest van de energie wordt door de weerstand opgenomen en omgezet in warmte.
    Doordat je met patchwork vaak met lage snelheden naait, wordt steeds het pedaal warm. Op zich moet dat geen probleem zijn.
    Maar...als je de gewoonte hebt om terwijl je niet naait, toch je voet een beetje op de knop te houden en een klein beetje in te duwen..dan wordt het wel erg warm daar.
    Dus haal je voet weg van het pedaal als je even iets anders doet (spelden, rangschikken).
    Ik hoop dat het probleem zo te verhelpen is.
    Groetjes, Francis

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank voor je antwoord. Ik laat mijn voet nooit rusten op het pedaal [bij geen enkele machine], om doorbranden te voorkomen.
    Nu weet ik dat het pedaal van mijn FW dus wel tegen een beetje warm worden kan....en geen probleem is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo,
    Met veel interesse alle uitleg bekeken over Singer; Chapeau; er zijn er niet veel die zo'n uitleg geven.
    Ik bezit 3x 319K, 1x 306 en 1x 320.
    Dus is deze blog prima voor mij, heb dit reeds als favoriet gezet !!!
    Momenteel ben ik aan het uitzoeken met welke ik door zal gaan, of werken !
    De 320 vind ik zoooo mooi, speciaal, en er zijn er maar 5000 ex van gemaakt !
    Hoe weet ik of ze half professioneel zijn ?
    Ik gebruik ook de standaard naalden die nu in omloop zijn.
    Spoeltjes kan ik nog steeds nieuw kopen !
    Hoe weet je of de naalden origineel zijn ? En zijn deze nog te verkrijgen ?
    Alvast veel succes met de blog, zal nu en dan eens komen piepen!!!
    Groetjes, Kathleen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Kathleen,

      leuk dat je ook zoveel oude naaimachines hebt en ze ook gebruikt. Dat kom je toch niet veel tegen. Die Singer 319 met de grappige toetsen heb ik nog nooit in het echt gezien, wel eens op marktplaats voorbij zien komen. Lijkt mij ook een hele mooie machine. De 320 is heel interessant! Ik heb net een plaatje opgezocht, die is echt apart!
      Professionele naaimachines hebben een hele grote motor, past in een schoenendoos. Maar veel naaimachines van Singer zijn zo sterk dat veel thuiswerkers er hun hele carriere op genaaid hebben.
      Naalden zijn nog te krijgen, als je iets speciaals zoekt.
      Ik zou graag eens lezen wat je maakt met je SIngers.
      Groetjes, Francis

      Verwijderen
  7. Dank Francis,

    Dit was precies wat ik weten moest.

    Gisteren een Pfaff 260 opgehaald, die met de stekker in het stopcontact hel langzaam draaide, zonder het pedaal te bedienen.
    Er zit nog een oude condensator in het pedaal, naast een specifieke ontstoringscondensator, die er niet florisant meer uitziet.
    Met een pedaal van een Pfaff 362, waarin de mogelijk falende condensator ontbreekt, doet de 260 wat ie moet doen.

    De oplossing is dus de foutieve condensator losknippen..

    Dank,

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel nuttig,

    Mijn Zig-Zag Prinzess doet het weer normaal en gaat niet meer als een razende tekeer.

    IK heb deze Prinzess net tweedehands gekregen, een oerdegelijk ding van duitse makelarij. Het komt ook uit duitsland. Ik had net een andere storing namelijk de spoel wilde niet meer opspoelen. Het bleek de rubberen ring te zijn. Ik heb bij de onderdelenwinkel een nieuwe rubbertje gehaald voor 50 eurocent. Dat was ook weer opgelost. Ben benieuwd hoe duur een offieciele was geweest.
    Anyways Dank Dank Dank!

    Sjoukje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super fijn dit! Mijn Elna loopt weer als een zonnetje!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Condensator verwijderd, en de Singer gaat weer alsof ie nooit problemen had. Dank voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Kan iemand mij vertellen hoe ik een motor van een ( afgedankte ) wasmachine kan laten draaien, ( snelheid ) regelbaar via een voetpedaal .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De kop tussen pedaal en stekker afsnijden.
      2 bruine kabels met elkaar verbinden in suikertje.
      2 blauwe verbinden met motor of in tegenstekker vrouwelijk aan elke pool 1.
      Niet over wattage gaan van pedaal.

      Verwijderen
    2. Als motor zoemend geluid maakt de condensator verwijderen uit de pedaal.

      Verwijderen
  12. Hartelijk dank. Deze tip heeft ook mij geholpen. Zat al te kijken naar nieuwe pedalen van 50 (!) euro. Daar had ik niet zo'n trek ik. Blij dat ik even gegoogled had. Nogmaals bedankt voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. vandaag is het pedaal opengemaakt van de 221K die ik gisteren op de rommelmarkt kocht : daar blijkt de codensator al uit gehaald te zijn, rubberen hoekdopjes zijn deels stuk,dus die wil ik tzt wel graag vervangen...wel fijn hier zo stap voor stap te lezen waar naar te kijken/op te letten!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dank je we! Duidelijk uitgelegd. We schrokken ons ook rot
    Van de doordenderende naaimachine. Nu heeft nijn zusje zo haar favoriete
    Sterke machine weer op orde.

    BeantwoordenVerwijderen