maandag 27 augustus 2012

Eerste quilt hangt te drogen...en een vraagje.

Vanmiddag de ophangsleuf afgemaakt, mijn echtgenoot heeft een stok op maat gezaagd, we zijn op pad geweest voor colorcatch-doekjes die ik was vergeten bij het boodschappen doen, de wasmachine aangezet met 4 doekjes erin voor de zekerheid en na het korte wasprogramma het quiltje bij wat droge handdoeken in de droger op een koudere stand dan normaal. Zweet stond in mijn handen...

Maar het was nodig, de lijnen van het blauwe stiftje waren nadrukkelijk aanwezig, en letterlijk bloed, zweet en tranen waren in de quilt verwerkt. Het rook naar een dreumes-knuffeldekentje....

Het is gelukkig goed gegaan, klamvochtig liggend te drogen gelegd. Geen rare vlekken te zien, DNA-sporen uitgewist. Als ik tijd heb komt er morgen een foto, want dan moet ie wel hangen natuurlijk!

Maar nu denk ik al aan het volgende werkstuk. Ik ga voor Zoon3 een quilt voor op bed maken. Zoveel mogelijk met de naaimachine. Het patroon had ik al uitgedacht en in een quiltprogramma gezet, de stof is al in huis.

          A   B  C


Nu heb ik een vraag:

Het patroon is natuurlijk uit allemaal kleine vierkantjes op te bouwen, maar als je goed kijkt kan je ook aan ieder klein gekleurd vierkantje een klein zwart vierkantje maken, dan steeds tussen deze 1x2 een groot zwart stuk van 5x2 zetten zodat één lange baan (A) ontstaat.
Tussen de grote gekleurde vierkanten van 2x2 steeds een zwart stuk van 4x2, ook weer tot één lange baan (B).
En één lange baan (C) van alleen zwart. En dan steeds A, B, C.

Ik vraag me alleen af of dat verstandig is, of het niet gaat trekken ofzo. Wel wil ik alle stof van te voren wassen en strijken.

Hebben jullie advies?