dinsdag 25 september 2012

Twee handigheidjes.

Niet zoveel te melden op naaimachine-gebied. De drukste werkdagen zitten aan het begin van de week. Even doorbijten, maar dan heb ik het ergste weer gehad!
Toch ter ontspanning iets gedaan aan een projectje voor aan de muur. Kleine werkstukken zijn wel goed om technieken te oefenen én om iets uit te proberen. Bovendien pak je het snel en leg je het zo weer weg. Echt iets voor tussendoor!

Ik was deze zomer een keer een hele middag bezig om een genaaid bandje binnenste buiten te keren, of buitenste binnen, maakt niet uit. Een drama! Ik had totaal geen idee (meer) hoe dat makkelijk kan en zat maar te prutten met een speld.





In Duitsland zag ik een hulpje van Prymm.

Een stukje buis en een stokje.

De set bevat 3 doorsneden, zodat het voor verschillende maten bandjes te gebruiken is.

Ideaal!

 Het buisje gaat in het om te keren kokertje stof.







Met het stokje druk je het gesloten uiteinde naar binnen.

En omgekeerd, dus goede kant buiten, komt het kokertje op het stokje weer tevoorschijn. Een beetje verkreukeld weliswaar.


Maar met het stokje kan je meteen de hoekjes wat uitvouwen.

En: klaar!!


Niets om tegen op te zien dus!









Ik wilde nog iets uitproberen dat ik op youtube had gezien: met een strijkplank en één naald stof vouwen. Voor de buitenste rand van het werkstuk had ik een gevouwen strook stof nodig.

En inderdaad werkt het goed!


Met de speld geef je precies de maat van het eindresultaat aan. Zo krijgt de stof geen kans om tijdens het vouwen smaller of breder te worden.








Ik ben rechtshandig en trek de stof onder de speld naar links, terwijl ik meteen de gevouwen strook strijk.



Het enige nadeel is het rafelen van de stof, dat krijg je nu wel iets meer.