woensdag 21 november 2012

Singer Buttonholer 489500 en quilt van de latten af!


 
Gisteren binnen gekomen, de Singer Buttonholer 489500. Ik kocht ooit via internet de 489510, maar terwijl die onderweg was begreep ik al dat die voor slant shank naaimachines was. Wel een mooie roze doos, maar niet bruikbaar voor de low shank Singer Featherweight en alle andere Singer naaimachines hier in huis.
 
Ik zal een paar knoopsgaten maken om te laten zien hoe deze ingenieuze apparaatjes werken.
En meteen een vergelijking maken tussen deze, de 86718 en de 160506...
Ik moet nog iets bedenken waar ik knoopsgaten voor nodig heb.......
 
Vanmorgen had ik anderhalf uur voor ik naar mijn werk moest, niemand verder in huis en de hond en katten in diepe rust na hun ontbijt en rondje uit...

Natuurlijk had ik iets huishoudelijks kunnen gaan doen, maar dit was een uitgelezen kans om de quilt voor Zoon3 op tafel te leggen, wéér een stukje van de latten af te rollen en verder te rijgen. Daar heb ik de hele eettafel voor nodig en wil ik absoluut geen speelse hond of opdringerige katten in de buurt hebben.

Ik heb heel snel gewerkt en hield de tijd in de gaten waarop ik weg moest gaan. OK, een paar minuutjes later dan gepland was het klaar: de latten kunnen voorlopig opgeborgen worden, de hele quilt is doorgeregen. Wat een lap! Toch ging deze methode snel, ik ben er alles bij elkaar ruim 5 uur bezig geweest. En dat voor iets van 1.90 x 2.30 m.

Nu moet ik gaan denken over het quilten, ik ben er nog niet uit! In de naad, langs de naden of iets heel anders? En met welke kleur draad? De stof is zwart, ook de achterkant. Maar om nu met zwart draad over de gekleurde vierkantjes te naaien, lijkt mij ook niets.

Aan mijn eerste quiltje zie ik dat het mooi is als er veel gequilt is (noem je dat zo?), dat er veel kreukels gaan komen; reliëf in de stof. Anders lijkt het net of er een lege dekbedhoes is neergelegd.

De patchwork lap is in banen aan elkaar gestikt, zoals op de onderstaande foto met witte lijnen is weergegeven. Moet ik ook nog rekening houden met het naden-patroon van de banen?

Ik vraag dus om jullie advies! Wat zijn de mogelijkheden, voor het quilten en de kleur(en) van de stiklijnen? Wat zouden jullie ermee doen?