zaterdag 22 december 2012

Dagje Amsterdam.

Even een dagje naar Amsterdam. Een kerstkadootje kopen voor Dochter en voor haar verkering.
Amsterdam is mijn geboortestad, maar ik woon er al 24 jaar niet meer.




Zo nu en dan ga ik met de bus en na een half uurtje stap ik de voorlaatste halte voor het Centraal Station uit.
Veilig oversteken en het kleine straatje in bij de Schreierstoren, langs het mooie pand waar ooit een verffabriek was.

Linksaf de Zeedijk op en altijd een broodje met groffe pitten kopen bij dit ouderwets aandoende bakkertje. "Geniet ervan!", zegt het meisje achter de toonbank. Nou, dat gaat lukken, voorlopig kom ik nu niet in de verleiding om taartje te eten!










Dan langs het gedeelte van de Zeedijk met chinese restaurantjes, supermarkten, en tempel en oosterse luchtjes. Waar zelfs het straatbordje in het Chinees is. Bij de Waag rechtsaf de Nieuwmarkt op die overgaat in de Kloverniersburgwal. Bewonder de mooie panden en kijk ook naar de overkant van de straat. Wat een geweldige huizen hadden die mensen vroeger!

De zijstraten van deze route zijn iets minder geschikt voor kinderen, tenzij je vertelt dat die halfblote dames zo trots zijn op hun nieuwe bikini, dat ze die aan iedereen willen laten zien...

Rechtsaf de Oude Hoogstraat in.


Boekhandel Kok is de moeite van een bezoek waard. Dan kom je al bijna op de Dam.

Eerst de Bijenkorf in, de kerstboom bekijken. Het was er enorm druk, maar wel gezellig met oa een kerstkoor met meisjes in koude jurkjes. Van een sereen lied stapten ze over op iets swingends. Gelukkig had ik al een foto genomen, want ze stonden niet meer stil.

Daarna naar Magna PLAZA en Amerca Today voor de sloffen die helaas maar tot maat 44 verkocht werden. Gelukkig kon ik daar wel slagen voor iets anders.

Nog wat gewinkeld en uiteindelijk bij Birdblocks goed geslaagd voor wat lapjes en een snijmal. Ik heb een klein projectje voor ogen, een tussendoortje met het gebruik van wat Singer Attachments.
Zou voor de kerst af kunnen zijn......

 



 

Weer met de bus naar ons stadje, door de regen en in de schemering. Maar als je droog binnen zit en langs huizen en boerderijen met gezellige lichtjes rijdt, is dat alleen maar leuk!