vrijdag 8 februari 2013

Gedonder met de bovendraadspanning!

Vanmorgen gewerkt, daarna de weekendboodschappen gedaan, waarna ik een uur had voor Zoon3 naar de ortho moest.
Ik kom inmiddels al 13 jaar bij die ortho, wel steeds met een ander kind, en gelukkig is het einde in zicht!

Een uur lang niemand in de buurt, dat is een mooi moment om aan de quilt voor Zoon3 te werken. Dus de Singer 201 uit de koffer op de eettafel gezet en de quilt van boven gehaald.

Inmiddels kwam Zoon2 ook thuis, een uurtje eerder vanwege lesuitval. Een klein hoekje van de eettafel mocht hij wel gebruiken om op de laptop te werken/gamen/programmeren.

In een uur zou ik toch een paar banen kunnen stikken. De quilt is enorm groot, dus ieder stiksel is 2.30 meter. En de breedte is ook behoorlijk, zodat er veel geschoven moet worden met de stof.

De machine stond nog helemaal zoals ik haar de vorige keer had opgeborgen, met ingeregen draad en de walking foot geplaatst.

En daar maakte ik de eerste fout: meteen een baan gaan doorstikken en niet even een proefstukje gedaan om boven- en onderdraad te controleren!

Na een hele baan keek ik pas op de achterkant van het werk. Vreselijk!! Lussen!! Bossen lussen van de bovendraad aan de onderkant. De onderdraad was in één keer te verwijderen, zoveel speling had de bovendraad. En dat terwijl de bovenkant van het werk er bedriegelijk goed uitzag.

De draadspanning strakker gezet. Weer lussen. De draadspanning nog strakker gezet. Nog steeds lussen! De draadspanning kon niet meer strakker, stond inmiddels op 9.

Hele draadspanningsregelaar verwijderd, schoongemaakt, weer gemonteerd, afgesteld. Garen ingeregen. Stukje stikken. Nog steeds lussen.

Na lange tijd proberen, loshalen, stikken, uithalen etc. keek ik pas goed naar de schijfjes van de draadspanningsregelaar.
Toch met het vermoeden dat daar het probleem zou zitten.

En ja, nu zag ik wat er niet klopte: de bovendraad liep wel langs de twee schijfjes, zelfs een beetje tussen de buitenste randen. Maar niet helemaal tussen de schijfjes, dus de draad werd niet vast geklemd, hoe strak ik de draadspanning ook zette!

Daarna heb ik bij het inrijgen goed opgelet dat ik even de draad aantrok zodat die op de goede plaats bij de as van de draadspanningsregelaar kwam.

En kon ik nog één goede baan stikken voor ik weg moest, wat een pech!