zaterdag 16 maart 2013

Darning foot, nieuwe vondst!

Toevallig zag ik deze week op internet dat er nog een ander model bestaat van het stopvoetjes, de darning foot. Een soort veer die in een ballpoint zit, met een lusje eraan om aan de naaldhouder te hangen. Heel interessant, maar mij onbekend.

Toevallig vroeg een collega of ik wist waar je een zigzagvoetje voor de naaimachine kon kopen. Zij naaide nu met het rolzoomvoetje, maar dat was toch niet helemaal de oplossing. Aangezien ik heel veel doosjes met onderdelen heb en ook van andere merken, wilde ik wel even kijken of ik wat geschikts kon vinden.

In een bakje vond ik het voetje, maar ook twee veren. Eén van een draadspanningsregelaar en eentje...hé, zou zo'n speciale kunnen zijn!!

Hieronder een foto van de drie modellen bij elkaar.



Links ligt de originele die bij de Singer Featherweight gebruikt wordt met een klein plaatje om de transporteur af te dekken.
Rechts het stopvoetje van Toyota, ook low shank natuurlijk.


Ik was erg benieuwd naar de werking van het veertje!

Dus zo snel mogelijk een Singer Featherweight erbij! Ik wilde het meteen uitproberen. De pot met restlapjes op tafel en nog wat lapjes stof die voor hergebruik klaar lagen.


Het normale voetje moet verwijderd worden. Zet de persvoethefboom nu even omhoog.

De draad wordt op de gewone manier ingeregen, ook door de naald. Het veertje schuif je om de naald heen van beneden naar boven, het haakje gaat om de naaldhouder.

Duw het veertje omhoog om de draad naar onderen te trekken.
 

Om te naaien moet de persvoethefboom naar beneden gezet worden, ookal zit er geen voetje aan vast. De reden daarvoor is dat de persvoethefboom in de hoogste stand de spanning van de bovendraad af haalt. Dit is wel een punt om op te letten!
 
Ik heb met het Toyota-voetje een keer free-motion-quilten gedaan met de Singer Featherweight, zonder de transporteur af te dekken en dat ging geweldig goed. Dus daar maak ik me niet druk om. Iedere keer is toch even de druk van je stof af en als je maar gelijkmatig de stof beweegt, pas je je beweging vanzelf aan.

 

 

Om een paar cadeau- zakjes te maken, heb ik hartjes en een eitje geknipt en vastgestikt. Zelfs twee kleine stukjes stof aan elkaar genaaid, omdat ik het mooie stof vind en er anders toch niets meegedaan wordt.




De eerste gingen niet zo goed, omdat ik ander, gladder, draad had genomen en dan moet de onderdraadspanning ook versteld worden bij het spoelhuis. Bij de bovendraadspanningsregelaar moest ik weer wat veranderen, deze oude Singer Featherweight heb ik nog niet helemaal in de vingers! Ook vergat ik een keer de persvoethefboom omlaag te doen (zie fimpje.)







Dat is ook meteen mijn tip: vergeet als je je werk onder de naald vandaan wilt halen niet de persvoethefboom omhoog te zetten en trek dan ook nog wat bovendraad van de klos los na de draadspanningsregelaar.

 

Nu kan je je naaiwerk wegtrekken zonder de naald krom te buigen!






Uiteindelijk ging het beter.

 
Wat vind ik van dit voetje? Het is simpel, doeltreffend. Zal goedkoop zijn.

Het nadeel is dat je niet goed ziet waar de naald de stof ingaat. Dus heel precies werken is niet mogelijk.

 

 
 
De zakjes heb ik heel basic gemaakt, met een koordje vastgestikt aan de achterkant voor de sluiting. De bovenkant is niet afgewerkt, maar al wel iets gerafeld, losse draadjes weggeknipt.


De motiefjes hadden iets lager gekund, maar ik vind de zakjes leuk geworden!