dinsdag 2 april 2013

Singer Kindernaaimachine (3).



Uiteindelijk toch de kleine naaimachine zo ver mogelijk uit elkaar gehaald. De niet-zwart-gelakte onderdelen voorzichtig gepoetst. Volgens mij is de kwaliteit van die metalen delen minder dan van de naaimachines uit die tijd, want hoewel het zwarte gietijzer nog helemaal gaaf is, zie ik roestpikkeltjes op het chroom.
Maar het werd er mooi glimmend van.

Met een beetje wringen kreeg ik ook beweging in het draaiwiel. En als er eenmaal een begin is, gaat het steeds beter en al snel kon het wiel helemaal rond door aan het kleine handvat te draaien. Wel met zo nu en dan een kleine hapering. De tandraderen van het grote en kleine wiel lijken soms net niet helemaal perfect in elkaar te haken. Misschien dat het nog verbetert, want de olie doet nog steeds zijn werk. Na jarenlang stil staan komt het mechanisme weer op gang.

Later in de avond weer alle onderdelen op zijn plaats geschroefd, want ik maak dan wel foto's en berg alle schroefjes en onderdeeltjes in zakjes netjes op, toch blijft het spannend of het weer helemaal in elkaar past.
Ik heb een klein filmpje gemaakt om te laten zien hoe het mechaniek van het kindernaaimachientje beweegt als je aan het handvat draait.



Ik hoopte met de Singer 20 te kunnen naaien, al was het maar een piepklein stukje en ik ben de dag daarna nog bezig geweest om uit te dokteren of ik het toch voor elkaar kon krijgen, maar nee. Helaas.

Het probleem is de timing.

 Ik heb er ooit een tekenfilmpje van laten zien; de naald moet de draad naar beneden brengen en onder de steekplaat zit dan een haak die langs de naald scheert en de draad meeneemt.


En daar gaat het mis, de naald is al op weg naar boven als de haak de draad wil pakken.






Ik heb niet kunnen ontdekken hoe ik dat kan veranderen.



Bij een gewone naaimachine is meer te verstellen dan bij dit kleine speelgoedje.
En ik heb het bij oude Singers meer dan eens gedaan.



Maar bij deze lijkt het niet verstelbaar te zijn.




Des te raadselachtiger is het dat de timing niet goed is; hoe is dat zo gekomen?




Ik zoek nog wel naar informatie. Misschien leest iemand dit en heeft een goede tip?