maandag 8 april 2013

Verder met de oude Singer Featherweight.

Mijn nieuwste en tevens oudste Singer Featherweight van 1949 wordt regelmatig gebruikt.


Zo maakte ik op één dag een klein quiltje, met log-cabin en stitch-in-the-ditch.
Voor mij weer iets nieuws en het stikken met de walking-foot vlak langs de naad ging niet overal zoals ik het wilde. Dat werd veroorzaakt doordat de naald niet achter het spleetje van de walking foot zat, heel vreemd, want dat gebruik je toch als leidraad. Ik moet nog uitzoeken hoe dat komt!


Gelukkig is het schroefje waarmee de dekring het binnenbakje achter het spoelhuisje vast houdt nu eindelijk los! Ik maakte me daar wel zorgen over, want zolang alles goed gaat is het goed, maar één klein draadje dat daar vast komt te zitten en ik zou een probleem hebben!
Nu kon ik het daar ook even goed reinigen.


Met een saté-prikker het vuil uit de naadjes krabben en losweken met naaimachine-olie. Wattenstaafjes en tissues gebruikt om de kleinste plaatsen en randen schoon te maken, nog een druppeltje olie toe en dan moet het maar genoeg zijn.



Ook de aandrijfriem meteen goed gesteld. De riem was te slap gespannen. De motor draaide op volle snelheid en dan moest ik met de hand eerst het vliegwiel in beweging brengen voor de naald ging bewegen.
Nu heb ik de motor iets naar beneden vastgezet zodat de riem strakker staat en kan ik "met zonder" handen steekje voor steekje naaien.

Ik ga voorlopig met deze FW werken.
Het is niet de allermooiste, heeft flink wat krassen hier en daar, maar naait uitstekend (zoals in principe alle Singer Featherweights).

En dan hoef je ook niet zo bang te zijn voor beschadigingen als je wat attachments wil uitproberen, zoals verschillende knoopsgaten-apparaatjes...
Want er ligt nog wat te wachten aan spannende doosjes!

Verzamelingen groeien bijna nog sneller dan jongens van 12...