donderdag 20 juni 2013

Singer Stocking Darner 35776.


Al een tijd heb ik een gaatje in mijn lievelingssok. Natuurlijk kan ik andere sokken kopen, maar omdat ik vaak koude voeten heb, weet ik echte warme sokken te waarderen en een sok weggooien om een klein gaatje vind ik onzin. Dus gaat de sok in de was, daarna weer in de la en vergeet ik het gaatje.

Natuurlijk kan ik gaatjes gaan stoppen!
Mijn moeder kon dat erg goed en stopte ook de overhemden van mijn oudoom, die graag een sigaartje rookte en door de as gaatjes brandde in zijn overhemden.

Nu wist ik dat Singer een speciale sokken-stopper heeft gemaakt. En nu ik Ebay heb ontdekt, kon ik voor een klein prijsje de trotse eigenaar worden van de Singer Stocking DARNER !!



 
 
 
 Ik moest even 'mending' opzoeken, zoals verwacht staat repareren en stoppen erbij. In de meegeleverde beschrijving staat dat je het kan gebruiken om gaatjes te repareren en ook dunne plekken te verstevigen voor het gaatjes worden. Regeren/repareren is vooruitzien!
 
 
Het attachment ziet eruit als een kruising tussen een spiraaltje en een pessarium.
(Laatst weer een lesje voorbehoedsmiddelen gegeven aan een eerste klas, vandaar de associatie..)
 
De spiraal moet je loshalen van de ring met de grijparmen.
Hand in de sok en de ring vastpakken. Het te stoppen gedeelte van de sok in het midden.
 
 De sok wordt verder opgefrommeld en onder de haken vastgehouden.

  Het spiraal houdt de sok op zijn plaats en de stof is nu ook goed strak gespannen.

 
Ik gebruikte de Singer 222. Het was lastig om de Stocking Darner onder het voetje en de naald door te krijgen, de voet en naald konden niet ver genoeg omhoog. Ik heb ze beide verwijderd en toen de Stocking Darner op zijn plaats lag weer teruggezet. Moet nog een keer kijken of dat bij andere modellen Singer naaimachines beter gaat.
 
 Met de Darning Foot 171071 en de transporteur verzonken heb ik heen en weer gecrosst tot ik het wel goed genoeg vond. Zo drie plaatsen verstevigd.

Dit is trouwens niet mijn lievelingssok. De laatste keer dat ik die zag had Dochter ze aan. Gepikt uit mijn sokkenla. Met gaatje..