donderdag 12 september 2013

Quilten met quiltring.

Omdat ik zonder quiltring lekker zat te prutten, had ik nog geen quiltring aangeschaft. En de borduurring die ik even probeerde had zo'n kleine diameter dat het zeker geen voordeel leek om een ring te gebruiken.

Als ik echter van alle kanten hoor (en lees!) dat het echt een verbetering is om met een ring te quilten, zou ik erg eigenwijs zijn om het niet te proberen. Op marktplaats stond een mooie te koop voor een vriendelijke prijs..

Dus kwam vandaag de pakketdienst weer eens langs met pakje met een zeer aparte vorm!

Ik stond startklaar om boodschappen te doen, maar moest natuurlijk even met mijn Kerstquilt aan de gang om het uit te proberen. 
Best spannend, omdat ik er zo aan gewend ben met mijn linkerduim de stof te plooien en op de naald te schuiven. Nu zit mijn hele linkerhand onder de ring.

Maar het gaat goed! Wel wat langzamer en soms corrigeer ik als een steekje niet naar mijn zin is. En ik moet er echt opletten dat ik wel ook de achterkant-stof mee pak. Of juist niet zo diep steek dat mijn vingertop vastgenaaid wordt.. 

Ik merk dat het voor mijn handen meer ontspannen is, dus voor mijn gewrichten prettiger. Ik heb weinig pijn van de artrose in mijn, maar moet er wel op letten.
Ik vind het ook mooi staan, niet zo'n verfrommeld lapje in mijn hand, maar een schijf stof waardoor de quilt in wording ook goed te zien is.
Zo zie ik het wel: aan elkaar genaaide lapjes komen door het quilten tot leven!

Ik haal wel de ring van de stof als ik het werk langer weg leg. Lijkt mij beter.

De stand van zaken:
De kerstboom is af, de linkerkant  van de achtergrond is af, de rechterkant en de kadootjes onder de boom zijn bijna voor de helft af. Voor de stam moet ik nog iets verzinnen.

Even doorzetten nog!

En iedereen bedankt voor alle reacties en adviezen! Ik waardeer de moeite die sommigen nemen om een uitgebreide reactie te geven op een blogje of een aanvulling op informatie. Heel fijn om te lezen!