donderdag 3 oktober 2013

De blokken ordenen.

Het naaien van de Snowballs ging snel. Ik moest de nieuwe maat berekenen van de sneeuwbal-lapjes en de vierkantjes voor de hoeken, maar dat was geen probleem.

De kleine lapjes heb ik tot driehoekjes gestreken en op de vouwlijn aan de lichte stof genaaid. 



Omdat ik het jammer vind stof weg te gooien heb ik nog een stiksel ernaast gemaakt, zodat ik na het doorknippen nu kleine driehoekjes heb verzameld die uit te vouwen zijn tot vierkantjes. Misschien voor een later projectje.

Net heb ik de blokken op bed uitgelegd om een idee te krijgen hoe het er uit gaat zien en waar ik op moet letten.
Ik ga de quilt in zes delen in elkaar zetten. Dan is het nog goed te manouvreren bij het doorstikken. En de Snowballs met de hand quilten. Ik heb inmiddels ook een quiltstandaard en hoop dat dat nog comfortabeler voor mijn handen is.

Om een redelijke spreiding te krijgen van de kleuren, maak ik twee rijen aan elkaar en kijk dan per volgende rij steeds of de volgorde klopt. Zo maak ik 6 delen en kan dan met die stukken nog schuiven zodat er geen concentratie van een bepaalde kleur komt.

Nu even 'pauze', ik heb de blokken in de kast gelegd. Om het te laten bezinken. 

Bovendien, de Kerstboomquilt moet ook nog af! Deze zaterdag ga ik in Utrecht een stofje uitzoeken voor de rand.

Kerst en Snowballs.. Ik moet er nog even niet aan denken, maar over 3 maanden hebben we Oud & Nieuw alweer gehad! Dan heeft de Kerstboomquilt al gehangen en slapen wij lekker warm met de quilt als extraatje op het bed. Of ben ik nu te optimistsch?

Ik heb nog een vraag. Als jullie één blok af hebben, strijken jullie dat dan meteen voor het opbergen, of strijken jullie de blokken vlak voor ze aan andere delen genaaid worden? En hoe bewaren jullie de blokken in de tussentijd? Ik zat al aan een bloemenpers te denken.... 

Wat is handig?