vrijdag 27 december 2013

Quilten met de Singer Featherweight 222, oefenen.

Het vlot niet zo met de Kerstquilt. Een beetje koudwatervrees.... Een zijkant van de quilt-in-wording is keurig geregen, top-vulling-achterkant, de blokjes netjes doorgestikt en de rest zelfs afgetekend. Maar het quilten in de groene banen volgens het hartjespatroon is moeilijker dan het doorstikken met rechte lijnen met de walking foot.

Ik wilde eerst even oefenen! Omdat ik ook eens met plakvlieseline wilde werken maakte ik deze kat in het mandje naar een patroon van een stitchery dat ik op Pinterest was tegen gekomen.

De kat is van zwart vilt en ook de roze oortjes en het neusje is van een stukje vilt dat ik maar met kinderlijm erop geplakt heb, voor ik het vaststikte.
Die plakvlieseline en ik hebben elkaar nog niet zo gevonden. Ik kreeg het papier er niet goed af nadat ik één kant had vast gestreken met de strijkbout. 
De volgorde van vastplakken luistert nauw: hengsel, kat, mandje, blaadjes, bloemetje.

De randen van het mandje heb ik met free-motion-quilting gestikt. Gewoon maar wat gekronkeld.
Daarna de mand nog met een ruitjespatroon doorgestikt.
De achtergrond met golfjes geoefend. En met een borduurvoetje gaat dat goed als ik maar niet te snel wil!
Ik gebruik een modern borduurvoetje en laat juist niet het transportmechanisme van de Singer 222 zakken. Dit bevalt mij prima!

De hartjes getekend op een ander drielaags stukje. Eerst de ene kant gestikt (rode lijn).

Daarna de andere kant van de hartjes gestikt (groene lijn).

Eigenlijk ging dat best wel goed!

Van de twee oefenlapjes een boekje gemaakt met plastic oogjes voor het borduurgaren van Randje Per Week.
Met twee extra vakjes voor andere spulletjes.