vrijdag 16 mei 2014

Basket Lattice.

Van mezelf mag ik geen nieuwe quilt starten. Maar dan bedoel ik een grote quilt, geen klein probeerseltje. 
Toen ik vorige week een plaatje tegen kwam van een uitdagend patroon, wilde ik dat eens maken. En wat is nu beter dan een klein kleedje voor op het tafeltje waar mijn Singer 301 in opgeborgen zit!

Ik heb het gestikt en gequilt met de Singer 222, de Featherweight.

De truc van dit patroon zijn de halve zomen die je stikt. Je laat een stukje van de naad open om de stof daar eerst aan andere delen te kunnen stikken, waarna je de naad sluit.

Ik geef toe dat ik al snel een beetje aanrommelde en op het moment dat ik doorhad hoe het moest, was het quiltje al af. De asymetrische rand is uit nood geboren, je moet toch iets als de stofjes opraken.
Het witte stofje is trouwens ongebleekt katoen van Ikea. Dat was erg zacht en glad toen ik het kocht, werd na het wassen en drogen zeer kreukelig en met moeite te strijken. Nu heb ik het hierin verwerkt ook om eens te kijken of het geschikt is voor een ander project. Ik houd erg van de eenvoud van ongebleekt katoen. En de prijs is natuurlijk ook aangenaam!



Om de naden de goede kant op te laten gaan en dat ook zo te houden tot het project helemaal af was, heb ik naden even gelijmd met de lijmstift.

Het quilten 'in-the-ditch' heb ik langs het middenvlak met het speciale voetje 'stitch-in-the-ditch'-voetje gedaan en bij de roze vierkantjes heb ik het borduurvoetje gebruikt.

Voor de witte vlakken heb ik de blauwe lijnen die ik had getekend met behulp van een mal met deze motieven zoveel mogelijk gevolgd....  De steektengte stond op maximaal en natuurlijk eerst op een restje geoefend om de druk van het voetje en de draadspanning te testen. Ik leer nog steeds en het doorstikken is zo nog niet perfect, maar gaat wel lekker snel! 

De gele huishoudhandschoenen zijn iets te groot, maar geven meer grip. Absoluut een aanrader. 
De afwerkrand is gemaakt met repen stof die ook in de blokken zitten. Ik had wel opgezocht hoe breed de rand moest zijn, maar het leek toch wel erg krap zo! Aan de voorkant is het bias met de 1/4-inch voet gestikt. De achterkant is met de hand vastgezet, maar met moeite kreeg ik het bias  netjes om de rand heen. 
Ook hier had ik pas later de slag te pakken: werken van rechts naar links, stof aanduwen met een priem en in plaats van een vingerhoed maat tape om mijn middelvinger. Want iedere keer krijg ik daar putjes en dat wordt erg pijnlijk. Die tape ga ik vaker gebruiken, het beschermt goed en er is toch betere sturing van de naald mogelijk dan met een vingerhoed.
De biasrand is nu wel erg mooi opgevuld, helemaal niet verkeerd! Alleen de hoeken blijven een aandachtspunt.

Nu zit het quiltje in de was en kan morgen beoordeeld worden of de combinatie van ongewassen quiltstof en vulling met voorgekrompen ongebleekt katoen wel een goed idee is....