dinsdag 15 juli 2014

1865 Passion Sampler.

Ineens komt er iets op internet voorbij waarvan je denkt: ja! Meedoen!

Zo ging het bij Randje Per Week.
De SAL van Soed Idee...


En nu de 1865 Passion Sampler. Iedere 15 dagen worden er twee blocken gepubliceerd.

Ik heb mezelf getracteerd op nieuwe stofjes (omdat ik 25 jaar in het onderwijs zit!) en wat uit de voorraad erbij gezocht. Echt helemaal mijn smaak!
Ik wijzig wel iets aan het patroon. Dat is namelijk gebaseerd op een block van 18 centimeter. Terwijl ik nu aardig gewend ben aan inches en ook mijn snijliniaal inches als verdeling heeft.
Ik deel nu alles door 2 en neem dat in inches. Mijn blocken worden dus 9 inch in plaats van de bijna 7 (=18 cm).

Omdat het patroon alleen een block is met de vlakverdeling en de beschrijving hoe het logisch in elkaar wordt genaaid, meet ik alles op in cm, deel het door 2 en schrijf dat in de vlakjes op het patroon erbij. Het is niet zo moeilijk.
Daarna bereken ik welke maat ik de lapjes moet snijden. Als het hele block (9 inch) verdeeld is in 4-en, is ieder stukje dan 2,25 inch en snij je een lapje van 2,75 inch.

Het is even puzzelen, dat wel.

Wat heel leerzaam is voor mij, is het beoordelen van de kleuren die ik ga gebruiken. Nu kijk ik al heel anders naar kleuren, terwijl er bij mij nog geen block in elkaar zit.
Dit is uit de originele 1865 Passion Sampler het vijfde block ..........

Zoals ik het nu zie is het een ster op een lichte achtergrond. De stof voor de hoekjes en de lichte driehoeken moet dus het lichtste blijven. De bruine punten hebben dezelfde kleur als het middenvlak. Het vierkant in het midden bestaat uit dondere vlakken en middendonkere vlakken en horen qua kleur bij elkaar. De roze vierkanten op noord, oost, zuid en west zijn pittig van kleur en geven het geheel een 'Passion' sfeer.

Met mijn stoffen probeer ik dat effect ook te behalen. 

Nu het snijden niet meer het moeilijkste is, is dit de volgende uitdaging.