vrijdag 25 juli 2014

Block 21 van de 1865 Passion Sampler.

De 'Seven Sister' is block 21 van de 1865 Passion Sampler. Iedere 15 dagen geeft France Aubert op haar blog http://passionpatchwork.wordpress.com  2 patronen van blokken van deze quilt. Block 7 en 8 zijn tot nu toe de laatste, maar je kan de hele quilt al zien en er staat een schema op de site, zodat je kan opzoeken hoe alle blokken genoemd worden.

(Op de foto van de quilt zijn nu alleen de eerste zes rijen te zien!)

Zo kan ik nu een beetje vooruit werken. Sommige blokken zijn nu eenmaal veel ingewikkelder dan de overzichtelijke vierkantjes of rechthoeken of vierkantjes die uit twee driehoeken bestaan. Ook mooie blokken, maar met een beetje oefening kan iedereen dat zo in elkaar zetten.

De uitdagendere blokken vreten tijd. Nu het vakantie is gaan de dagen al snel, maar met het werk er straks weer bij blijft er weinig tijd over. Plannen en organiseren dus! Ik probeer de 1865 Passion Sampler bij te houden en tegelijkertijd steeds een moeilijk block te maken, zodat ik daar later weer voordeel van heb.

Ik heb nu de 'Seven Sisters' gemaakt met papieren malletjes waar de stof op werd geplakt. Ik zou ook niet weten hoe dit anders zou kunnen. Voor de naaimachine lijkt het mij te klein worden.
Het zijn in totaal 60 wiebertjes (42 voor de zusters, 18 van de achtergrondstof) en 6 wat langere stukken voor de zijkant. Nu moet er nog stof toegevoegd worden om uit te komen op een vierkant block van 9".

Ik had al eens met wat hexagonnetjes gestoeid, maar dit was best een omvangrijk project. Niet alle naden zijn zols ze moeten zijn en zoals ik ze zou willen hebben, maar beter dan dit kan ik nu nog niet. Ik beheers de techniek letterlijk en figuurlijk nog niet tot in de puntjes!

Maar ik heb er veel van geleerd! 
Dat het in elkaar naaien moet met de delen zoveel mogelijk naast elkaar om niet de steekjes aan de goede kant te zien. Dat op cruciale punten de steekjes wat dichter bij elkaar en op de lange rechte stukken de steekjes wel iets verder van elkaar mogen. Dat de draad goed aangetrokken moet!

En dat het plakken van de stof om de malletjes ook erg handig gaat op een Strepsils doosje, zodat de stof even over de rand van het doosje kan hangen, voor je het om het kartonnetje vouwt. Werkt voor mij beter dan op tafel. Oppakken van kleine dingen gaat nu eenmaal niet zo handig meer als vroeger met wat stijvere vingers.

Ik heb de kartonnetjes nog en ga er zeker weer een keer iets mee maken. 

Nu kan ik op zoek naar een volgend moeilijk block, dit vergroten tot 9 inch en bestuderen hoe dat het best te maken is. Dat vind ik ook erg leuk om te doen, dus is helemaal geen straf!

Wordt vervolgd!