dinsdag 19 augustus 2014

Georgetown.

Tijdens de vakantie hoopte ik nog een moeilijk block af te maken van de 1865 Passion Sampler. En Georgetown leek mij het lastigst.
Ik vroeg me af waarom dit block zo heet, maar de plattegrond van de stad Georgtown maakt wel iets duidelijk...

Ik had een tekening van het block van internet geplukt en het zo geprint dat het precies op A4-papier past, dat is 8 inch op de kortste kant.

De punten heb ik breder gemaakt en alle lijnen nog eens overgetrokken. Helaas begon ik met knippen in mijn origineel vóór ik een kopie had gemaakt, maar de schade viel mee. Voor mijn archief wil ik een kopie bewaren, dat scheelt een hoop werk als ik ooit weer een block van Greorgetown wil maken. Stel dat het nu mislukt..
Omdat ik geen documentatie kon vinden over hoe dit block in elkaar gezet moet worden, begon ik met foundation piecing: stikken op papier. Met de malletjes erbij de stof gesneden. Het zijn toch wel heel veel stukjes!
Ik lette erop dat bij het naaien ik bij de ene ring aan de ene kant begon en de naast liggende ring aan de andere kant, zodat de naden kunnen 'nesten' als je de ringen aan elkaar maakt.

Omdat achter elkaar naaien minder draad verspild dan steeds afknippen en weer beginnen, naaide ik twee ringen tegelijk. 
Dat deed ik daarna met twee halve ringen van dezelfde baan, want het steeds weer overschakelen van de ene vorm naar de andere vond ik lastig. En halve banen zijn gemakkelijker te hanteren dan opkrullende hele ringen. 
Hier en daar werden de naadjes wat krap, dus ik zal de volgende keer de lapjes iets groter snijden. Ook omdat ik het neerleggen van de lapjes bij foundation piecing nog wel lastig vind.
Het is bijzonder leuk om te zien hoe het gaat worden! Of kan gaan worden, want er moesten nog wat hobbels genomen worden.
De baan met de kleine sterpunten is geappliqueerd op de naastgelegen ring. En daarna is de middencirkel er weer bovenop genaaid, het pleintje van Georgetown.
Helaas bolde het geheel nu wat op. Ik hoopte dat dat zou verdwijnen zodra het papier verwijderd werd, je ziet vaak een ontspanning in de stof zodra het een beetje kan bewegen. En inderdaad werd het bijna plat, een soort cup AAA.
 Ik heb inmiddels al gehoord van een quilter dat het rondje dus iets te groot is en dat veroorzaakt de bolling.
De twee buitenste ringen heb ik met de Singer Featherweight aan elkaar gezet. Spelden op de cruciale punten, de zijpuntjes van de driehoekjes. En in het midden om de stof van de binnenste ring iets op te schuiven om een ronde lijn te krijgen.
Daarna het middenstuk op de twee buitenste ringen geappliqueerd. Het nesten van de naden ging heel netjes, daar was ik blij mee. Ik probeer toe te passen wat ik geleerd heb en dat werkt dus.
De kleur draad heb ik aangepast aan de stof die bovenop ligt, afwisselend een stukje met ecru en een stukje met bruin. 

Het bruine garen komt uit de handwerkdoos die ik net geërfd heb van mijn schoonmoeder. 
Nu is het block zover klaar dat de randen kunnen worden aangevuld tot een vierkante lap. 
Dat aanvullen kan op twee manieren: door deze cirkel te appliqueren op een vierkante lap en aan de achterkant de overbodige stof van de lap weg te knippen, of een rand van stof om de cirkel te maken met reverse applique. 
Aangezien ik nog maar weinig van deze lichte stof heb, zal het met wat kunst en vliegwerk de laatste variant moeten worden!