maandag 23 februari 2015

Gelukt!

De eerste dag van de voorjaarsvakantie stond toch wel in het teken van de Frozen Featherweight..
Ergens zal iets vast in het systeem van stangen, raderwieltjes en overbrengingen. Maar waar?
Aan de onderkant van de machine was geen schroefje goed te bereiken, vandaar dat ik achter de faceplaat begon met loshalen. Ik wilde de stang waar de naald aan vastzit eens loshalen en stuitte meteen op het probleem dat die muurvast zat.
De schroef die hier wordt aangewezen houdt de naaldstang op zijn plaats in het mechanisme, zodat de naald heen en weer gaat als het vliegwiel draait. En deze stang was niet meer te bewegen door vastgekoekt oud vet. Met een aantal wattenstaafjes alle punten waar het plakkerige goedje verstopt zat  bevochtigd met wasbenzine, een beetje kracht en zowaar kwam er wat beweging. Weer wasbenzine erop, weer aan die stang duwen en trekken, tot hij heen en weer kon bewegen. Nadat ik alles schoon had gemaakt, viel me pas op dat de onderkant van de machine nu ook vrij was! Ik kon alles draaien zoals het hoort.

Alleen was de timing niet goed meer. De timing is goed als de naald net op tijd beneden is om de haak bij de onderdraad een lus van de bovendraad te laten pakken. Timing is dus erg belangrijk. Ik heb wel een 'Adjusters manual', een handleiding voor reparateurs, maar het is niet iets wat ik vaak doe. 

Eerst de onderkant gecontroleerd, zodat er zeker-weten geen draadjes verborgen zaten.
Het ziet er kaal uit onder de klep, maar het hele spoelhuisbakje en de haak zijn verwijderd, schoongemaakt en gecontroleerd.
Daarna kon de opbouw weer beginnen en het afstellen van de haak en de naaldstang.
Ik ga niet alle details geven, ik ben al blij dat het gelukt is, kan het amper navertellen. Maar de streepjes op de naaldstang zijn belangrijke punten om de timing goed te krijgen.

Natuurlijk moest ik een stukje proefnaaien, op keukenrol doe ik dat meestal. 
Kijk eens wat een mooie steekjes! Deze machine is toch wel weer speciaal! Na al die uren krijg je een band met zo'n Featherweight......

Nu nog de lamp en de motor erop zetten.... Dan wordt het weer een echte naaimachine in plaats van een kale kip.