vrijdag 3 juli 2015

De Bepse Hartjes.

Vakantie! Heerlijk, schooljaar afgerond, het is mooi weer en leuke activiteiten in het vooruitzicht.

Vanmiddag gelijk verder met het quiltje van de Singertjes-dag. Er komen hartjes op die je heel snel kan maken op de manier van Bep.
Ik heb het hartje even op Freezer Paper overgetrokken en uitgeknipt. Dat Freezer Paper Hartje gestreken op de achterkant van de stof.
Dan leg je de stof dubbel met de goede kanten op elkaar en stik je precies rond het papieren patroontje. De hele omtrek langs. Marge was goed op dreef. Met mijn eigen machientje kan ik steekje voor steekje naaien, heel gecontroleerd.
Sneetje knippen in de kant die straks aan de achterkant komt en het hartje binnenstebuiten keren. Met een sateh-prikker de puntjes en naadjes in model duwen.

Strijk de diagonalen van het stofje waar de figuurtjes moeten komen. Leg ze zoals jij mooi vindt. Draai je werk een kwartslag om te beoordelen of je dat ook goed vindt. Vanuit een andere hoek ziet het er anders uit.
Ik plakte de hartjes even vast. 

Daarna naai je de hartjes vast. Dat gaat reuzesnel als je om de 2-3 steken de draad pas aantrekt. 

Dan beweeg je de naald in de naairichting. Ik ben rechts en naai van rechts naar links, dus de naald beweeg ik nu naar links en vlak boven het werk als ik de draad na 3 steken aantrek.
(De meeste mensen naaien zo dat ze steeds de naald richting hun oor bewegen, maar dan is de trekrichting haaks op je werk. In het verlengde van je werk gaat het doorvoeren van de draad echt beter, soepeler.)

Zo ziet het er nu uit. De Bepse  Hartjes zitten allemaal vast. Morgen strijken en een stukje tussenvulling opzoeken. Wordt steeds leuker!