woensdag 6 januari 2016

De kamer van Het Singer Winkeltje.

Hoe noem je een kamer die vol staat met spullen om te naaien en heel veel naaimachines, maar waar ik eigenlijk nooit achter een naaimachine zit omdat ik liever bij gezin en beestjes beneden ben?
Een kamer die toch wel erg vol werd met al die spullen. Deels mijn verzameling van Singer attachments, maar ook onderdelen en koffertjes met machientjes die besteld zijn of wachten tot ze aan de beurt zijn om schoongemaakt en gerepareerd te worden.
Vorige week werd besloten het logeerbed naar Dochterlief te brengen en ook het grote bureau ging die kant op. Daarna kasten bij Ikea gehaald voor de wand die nu vrij kwam, om die net zo te maken als de andere kant. Met Billy-boekenkasten en vitrinedeuren die de inhoud van de onderknt discreet aan het oog onttrekken.
De nieuwe hanglamp moet misschien iets hoger om goed licht boven de klaptafel te geven.
Ik vind al die spullen heerlijk, maar met het grote bureau en bed erbij werd het krap.

De kast met alle plastic bakjes met gesorteerde onderdelen krijgt een toepasselijk gordijntje. Als het klaar is zal ik met daglicht nog eens foto's maken. 

De afgelopen tijd wel met machines bezig geweest. 
Bij deze ontdekte ik adhter het vliegwiel enorm veel garen. Daar is ooit iets misgegaan bij het spoelen! Kostte wel wat moeite en gepeuter, maar daarna liep deze Featherweight weer soepeler.

En gisteravond een heel gepuzzel wat er nu mis was met dat stangetje in de kop van de machine. Het leek wat kort, maar was toch lang genoeg.... Uiteindelijk een andere naaimachine erbij gezet om te vergelijken.
En toen bleek dat de veer die aan de stang vastzit, doormidden was gebroken.

Deze stang zit onder de knop waarmee je de druk van de voet op je werk kan regelen, dat draaiknopje boven op de kop van de machine.
De veer zie je gewoonlijk niet, want die gaat weer in een andere stang die aan de bovenkant hol is. Dat is de stang waar je naaimachinevoet aan vastzit.
Gelukkig had ik een keer bij een aankoop een doosje erbij genomen met reserve-onderdelen, waarvan ik me weleens afvroeg of ik ze ooit zou gebruiken, maar het is al vaker voorgekomen dat ik daar een schroefje dat ik miste kon vinden.
Nu kwam het weer goed van pas! Een nieuwe stang, gemonteerd en ja hoor, weer helemaal in orde!
Even oppoetsen met olie. Weer een machientje dat klaar is voor een tweede leven!