woensdag 20 januari 2016

Een spoelhuisje plaatsen.

Ik zal eerst verklaren waardoor mijn handen zo vies zijn! 
Ik was vanmiddag lekker aan het prutten met een naaimachine.
De rubbertjes onder een Featherweight zijn na 50-60 jaar meestal plat, hard en plakkerig. Een beetje als een lekker snoepje, bros van buiten, zacht van binnen! Helaas is juist dat harde vaak heel erg hard en minder bros dan ik zou willen. En het zachte deel van de rubbers is erg vies en gaat moeilijk van je handen af. 
Ik zou graag zeggen dat het er inmiddels helemaal af is, maar dat is niet zo. Nog een paar keer flink schrobben dus!

Ik dacht dat een tip over het makkelijk plaatsen van het spoelhuis misschien wel handig zou zijn voor beginnende Featherweight-bezitters.

Wat je hier ziet zit onder de steekplaat, die boven in beeld nog te zien is. De positievinger valt keurig in de groef in de steekplaat.

Het rechterkantje van de positievinger is voor dit verhaal belangrijk. Mijn aanwijsstokje heeft net wat oud vet weggepeuterd... Een vergroting van het beeld maakt het nog erger ;)

Maar goed. Bij het spoelhuis zit een richeltje aan de bovenkant waar de draad uitkomt. De linkerkant van het richeltje wijs ik hier aan. Dat is het punt dat bij de positievinger aan de rechterkant moet komen. Dan past het precies.

Ik plaats het spoelhuis als volgt: niet aan het lipje trekken, maar het hele spoelhuis op de as van het binnenbakje plaatsen en even wriemelen tot het randje van het spoelhuis goed aan de rechterkant van de positievinger zit.

Hieronder zie je dat die twee punten precies bij elkaar zitten.

Nu trek je aan het lipje en schuif je het spoelhuis naar achteren. 

Je hoort dan een klikje. Ik ben een beetje doof, maar je voelt het ook als het spoelhuis op zijn plaats schuift.

Nu zit het spoelhuis goed. De as van het binnenbakje steekt net niet uit het spoelhuis.
Je kan ook duidelijk zien dat het puntje van het losse lipje niet op kwart voor staat (wat veel mensen verwachten), maar op 10 voor. Een beetje schuin dus!