maandag 2 januari 2017

Nu in Het Singer Winkeltje! Update van 9 februari 2017.

Singer naaimachines!  Update van 9 februari 2017.


Hier vind je de naaimachines die ik heb nagekeken, gecontroleerd op aanwezige condensatoren, schoongemaakt, geoliëd, gesmeerd, electra vernieuwd waar dat nodig was, voetpedaal opnieuw bedraad, rubber dopjes onder de naaimachine vernieuwd, koffer nagekeken, accessoires toegevoegd en tot slot een stukje mee heb genaaid. Of een hele avond, als ik tijd had! Heerlijk om te horen hoe een machientje klinkt, want dat is bij allemaal iets anders. Die naaimachines van 60 jaar of ouder hebben allemaal een eigen geluidje, geur en karakter gekregen. Je hebt snelle en bedachtzamere stikkers. Ook zijn de gebruikssporen steeds anders. Van 'als nieuw', lichte gebruikssporen, charmante slijtage, veel gebruikt (maar geliefd!) tot afgeragd... Natuurlijk probeer ik mooie machientjes in te kopen, maar dat gaat wel vaak van een foto, dus altijd afwachten en spannend! 
Gelukkig zijn juist de veel gebruikte machientjes vaak heerlijk soepel en zo heeft ieder Singertje wel pluspunten.
Heb je interesse in een van deze Singer Featherweight naaimachines mail naar hetsingerwinkeltje@gmail.com en vermeld het serienummer. 
Zodra iemand zegt de machine te willen kopen, reserveer ik en werk ik deze pagina bij. Het is ook mogelijk een optie te nemen, voor het geval iemand er toch van af ziet.
*********************************************************************************************************************

AF878075 Singer 221 van 1 april 1941, een  Elizabeth !
(Al gereserveerd!!)


Dit is een hele mooie en bijzondere machine! Met iets speciaals!


Een machientje van 1941. En uit Amerika. Die zie je niet vaak in Nederland!


Deze Featherweight heeft heel weinig gebruikssporen.


Er zit nog een zwart viltje ook bij, maar ik heb er een rode bovenop gedaan. Kan je afwisselen...

Het vliegwiel is het meest bijzondere aan deze Amerikaanse Featherweight. De oude machientjes hebben een chromen rand om het vliegwiel heen, dat hebben de Engelse en modernere Singertjes niet.


Omdat het een goed bewaard machientjes is, glimt alles en ziet het er verzorgd uit.



Het kleine schakelaartje voor het licht. En de Amerikaanse stekker met rondjes in plaats van de spleetjes van de stekkers uit de UK. (Hoewel daar nog wel eens iets in geruild wordt.)

Maar de motor van deze Singer 221 is omgezet van 110V naar 230V, al lang geleden. Dus er is geen omvormer nodig, ze kan zo in het stopcontact.





De accessoires zijn origineel van deze machine. Ik moet er nog een schroevendraaierset bij doen, zie ik nu! 
Maar er is een set vintage voetjes, om mee te oefenen op de workshops! 


En natuurlijk een olieflesje, 5 spoeltjes, een open teen en 1/4 inch voetjes met adapter. En de labeltjes van Het Singer Winkeltje (zonder reclame erop).


Nog even de rolzoomvoet, het plooiapparaat, de zoomvoet, de kantjes en bandjesstikker, de ritssluitingvoet en de biaisstikker in beeld!

En op de oude voetjes staat steeds Singer USA gestempeld.

De koffer heeft mooie metalen sloten en een losse bak voor de accessoires. Met een bewerkte voering.
Het enige minpuntje zou je het handvat kunnen noemen. Dat is enigzins versleten. Nog wel heel stevig door de metalen binnenkern, maar de constructie is wel goed te zien. Je kan er een hoesje omheen maken.


Hier zie je goed de slijtage. Maar goed, dat is het handvat van de koffer van een zeer mooi machientje, dat soepel naait en heel stil is! Echt een beauty! 


Ik heb haar Elizabeth genoemd. Dat komt omdat de plaats van de fabriek waar deze Singer 221 gemaakt is "Elizabeth" heet. Dat is in New Jersey, USA. 

Elizabeth wordt over een paar maanden 76, mooi, stil, enthousiast en toe aan een nieuw leven waar ze veel gebruikt gaat worden!

Prijs: €450 (Gereserveerd voor AA).


************************************************************************

Heb je interesse in een van de aangeboden naaimachines? 
Mail me dan op hetsingerwinkeltje@gmail.com.


 

3 opmerkingen:

  1. Het is dat ik er al eentje heb. ...;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Margriet de Boer18 april 2016 om 17:12

    Ik heb sinds gister mijn machientje, vanmiddag uitgeprobeerd door een naaietuitje te maken. Hij loopt als een zonnetje, ben er ook zo blij mee

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb die van mij al bij verschillende naaiprojecten gebruikt en het naait veel prettiger dan mijn gewone naaimachine.
    Gezellige dag
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen