maandag 2 januari 2017

Toerentellers. Met een tutorial.

Ik brei en ik brei en het gaat goed! Tenminste, ik vind het goed gaan. Het is leuk en het schiet op!



Met een kat op schoot breien is wel gezellig, maar niet erg practisch. Gelukkig blijft Monty nooit zo lang bij je zitten, dus geniet ik er maar van zo lang het duurt...



Ook voor de mouwen bleek de rondbreinaald erg gemakkelijk. Het is even wennen, maar vier pennen vasthouden is ook niet alles. En al snel kon ik over naar een kortere snaar tussen de pennen en ging het breien nog sneller.

Weer een aflevering van Harry Potter hielp goed om flink tempo te maken met de eerste mouw.
Na elke 8 toeren moest links en rechts van de denkbeeldige naad een steek gemeerderd worden. Om bij te houden hoeveel toeren ik gedaan had, maakte ik een toerenteller.



Het is een constructie met kraaltjes en macrame. Ik laat er zo foto's van zien hoe je zelf zo'n toerenteller kan maken. Deze hangt aan het breiwerk, maar je kan er ook een armbandje van maken.

Door de manier van kraaltjes rijgen, blijven de kralen goed op hun plaats, maar je kan ze wel verschuiven. Dus iedere keer als je weer een toer gedaan hebt, schuif je een kraaltje naar de andere kant. Net als bij een telraam. Je zou met 9 kraaltjes aan het ene sliertje en 9 kraaltjes aan het andere sliertje tot 99 kunnen tellen. Maak je er nog een sliertje met 9 kraaltjes bij dan kan je doorbreien tot 999 toeren. Nou, dan moet die trui inmiddels wel af zijn...



Dit is nu af van de trui: een mouw en het onderste deel van het lijf. De andere mouw nog even en dan komt de kleurrijke pas bij de schouders.




Ik had natuurlijk kunnen doorbreien, maar omdat er vragen kwamen over de toerenteller heb ik er nog eentje gemaakt om foto's te maken. De toerentellers zijn gemakkelijk te maken en ook leuk om te doen met kinderen. Kunnen ze gelijk leren rekenen!




Je hebt sluitingen, kraaltjes en touw/elastiek/band nodig. Ik heb alles bij de Xenos vandaan.


Wriemel 2 lange koordjes in het midden door het oogje van het sluitinkje. Desnoods even meeduwen met de punt van een schaartje.



Knoop de draden vast.

Leg de twee middelsten in het midden.



Nu macrame. Zoek desnoods een filmpje op Youtube. Maar waarschijnlijk heb je het ooit geleerd.



Links over de middelsten, rechts over die links en onder de middelsten door, door de lus aan de linkerkant.

De tweede knoop gaat rechts over de middelsten etc. Anders gaat het geheel draaien. Je merkt het vanzelf...



Zo ga je een tijdje door. Het moet er regelmatig uitzien.



Nu rijg je kraaltjes aan een draad. Je kan er 9 doen, maar ik heb gekozen voor 5 van de ene en 5 van de andere kleur.



De kraaltjes ga je nu vastrijgen met de andere draad. Je steekt bij de bovenste kraal in, van onder naar boven toe.


En je trekt een beetje aan de draden om de kraal mooi recht te krijgen.


Steeds weer bij de volgende kraal van onder af insteken met de tweede draad en aantrekken.


Zo, een hele rij is klaar.


En ook de andere rij is klaar. Je kan nu voor een toerenteller die tussen de steken in aan de breinaald hangt nu gaan afhechten. Met een knoopje of iets originelers.



Als je maar wat ruimte laat om te schuiven met de kraaltjes. Ik ben doorgegaan met macrame.



Tot de armband lang genoeg was, maar niet te lang. Het eindstukje en een versierseltje.



Door het extra sliertje kan ik de armband zelf vast- en losmaken. Dat is wel zo prettig.

De armband moet wel een beetje vast zitten, zolang er maar bloed naar de vingers kan gaan he! Maar ik bedoel, de armband moet niet slobberen.



Zo schuif je de kraaltjes als je vier toeren hebt gedaan.


En met gemak schuif je na de 5e toer een kraaltje verder. Met het systeem van 9 kralen, ga je door tot 9 en daarna schuif je alle kralen weer terug en doe je de eerste kraal van het andere sliertje. Dat zijn dan de tientallen. Gelukkig mag je zelf weten hoe je het wilt doen.



Ik vind deze manier van toerentellen erg handig en lekker simpel. Nog nooit is het zo goed gegaan met alle herhalingen en steken bijbreien!