maandag 1 januari 2018

Tips voor De quilt van Suze en Sophie (deel 3 B...).

Ik vergeet bijna om de tips die ik heb laten zien op Facebook ook in een blogje te zetten. Op Facebook hebben we nu 211 leden bij de groep, maar niet iedereen is nog bezig en waarschijnlijk zal ook niet iedereen de quilt gaan maken. Ik hoop natuurlijk van wel, maar er is zoveel dat leuk is om te naaien. Je moet een keuze maken, want er zitten maar 24 uur in een dag!

Hier dus tips. Misschien heb je er iets aan.

TIP 1:

Het middenblok van de Turkey Track maak ik als volgt:



Neem het patroon over op Freezer Paper.
Ik strijk het Freezer Paper op de goede kant van de stof en knip het met een naadje uit.


De hoekpuntjes knip ik recht af.


Daarna sla ik ze om naar de achterkant en plak ik de hoekpuntjes vast.



Dan geef ik een hele rand een streepje lijm




en begin in het midden met omvouwen en vastdrukken.



Zo werk ik naar de punten toe.



Als alle randen omgeslagen zijn en vast zitten, kan het patroondeel op zijn plaats geplakt worden en het Freezer Paper weer opnieuw gebruikt worden.





TIP 2:

Ik had bij het appliceren van de Turkey Tracks al snel een probleem met vingerhoeden. Ik heb er een aantal, maar door artrose zijn mijn vingers wat dik en een vingerhoed zit niet lekker.

En zonder gaat dus echt niet... Er zat al snel een gaatje in mijn vinger!


Dus maar weer de verbandtape gepakt. Die truck had ik ook al bij het quilten een keer toegepast. Zo voel je nog wel iets, maar je prikt niet in je vinger. Genoeg lagen op de cruciale plek doen en nog een strip helemaal rondom om alles vast te zetten (niet op de foto).



TIP 3:

De blaadjes van de Turkey Tracks... het zijn er beste wel veel, 16x8! Maar door ze handig te tekenen op H250 zijn ze snel uit te knippen. Net golven van de zee.


En daarna hoef je alleen een klein verbindingsstukje los te knippen.



Ik was zo klaar!




TIP 4:

Je kan de patroondelen op de achtergrondstof plakken als je de achtergrondstof op de lichtbak hebt liggen. Maar steeds die plaat pakken is niet handig en zeker niet als je iets wilt voorbereiden voor op reis.



Nu kan je het hele patroon overtrekken op de stof, maar als je op de juiste plaatsen een puntje zet, kan je ook de deeltjes goed neerleggen.



Zonder de lichtbak erbij dus. En het spaart je wegstrijkbare pen.


De buitenste puntjes van het blok heb ik met niet wegstrijkbare Micron stift gedaan, net buiten het blok zelf. Daaromheen moet ik nog een naad snijden van 1/4 inch, maar dat doe ik als het allemaal klaar is.

TIP 5:

De papieren patroondelen plak ik op de lichtplaat vast met Scotch Magic. Daar vouw ik nu een klein stukje van om. Op die manier heb je houvast om het tape weer te verwijderen. Ik plak de tapjes aan de zijkant als ik de plaat opruim, want je kan ze makkelijk nog een keer gebruiken en nog een keer...

Als je de hoeken van een geprint patroondeel voor het vastplakken eerste verstevigd met een stukje gewoon plakband, blijven ze nog langer netjes.




TIP 6:

Mijn rol Freezer Paper rolde soms spontaan een stukje af. Nu doe ik er een strikje omheen voor het in de doos terug gaat. Zo blijft het een strakke rol. En lijkt het net of ik heel geordend ben... ;)


Dit was het weer voor vandaag! Zaterdag komt het volgende deel van het patroon. Ik ben er al druk mee bezig en het wordt erg leuk!