zondag 11 maart 2018

M12 en de Noord-Zuidlijn.

We gingen een dagje naar Amsterdam!



Meestal doen we dat in de vakantie, maar vorige week was het zo koud dat niemand de deur uit wilde en bovendien hadden we een kat met een abces onder zijn kinnetje. We noemden hem "Puspoes", maar sleepten Monty natuurlijk naar de dokter en ineens was de kat weer €100 meer waard! Hij knapte al snel op en stond na een paar dagen met een open gat in zijn huid te mauwen dat hij naar buiten wilde, maar dat vonden wij geen goed idee. Na vijf dagen had de kat een korstje en mocht naar buiten, was de  was de ergste kou voorbij en de vakantie ook...
We grepen dus onze kans!



Een vrije dag met zon was genoeg om de jongens uit te zwaaien, de hond uit te laten en op de bus te stappen. Heerlijk, frisse lucht happen. In Amsterdam lukt dat ook nog wel hoor!  Richting Haarlemmerdijk en verder. Langs de Westergas-fabriek en toen linksaf. Steeds maar door blijven lopen.

Het gat van de door de vorst gesprongen waterleiding.



Oude straten die mooi opgeknapt zijn. De tweede, derde en zolderverdieping in het zonnetje. Dat kant het nadeel zijn van een benedenhuis in de winter als de zon laag staat.




Natuurlijk blijven wij praten over onze baan. Twee docenten bij elkaar, op dezelfde school en met voor een deel dezelfde leerlingen in de klas. Dan kom je dit bordje tegen: Johannes van der Palm, minister van Opvoeding en Onderwijs. Het zou leuk zijn om Johannes eens rond te leiden op onze school en te laten zien hoe anders het nu is. Of is het niet heel veel anders dan vroeger? Ik denk het niet. Kennis overdracht en contact blijft het belangrijkste.




Stadsvernieuwing levert ook mooie plaatjes op.  Het is hier ruim en mooi. En duur denk ik.




Richting de straten die ik ken vanuit mijn jeugd. Ik ben net jarig geweest, dus mijn jeugd lijkt weer een jaar verder weg!


In deze naaimachinewinkel kwamen wij vroeger ook wel eens. Ik wilde graag vlieseline die niet zo'n opstrijkbare laag had. Je hebt zoveel soorten van dat verstevigingsspul, dun, dik, aan één kant plak, aan twee kanten plak.


Gelukkig wist die mevrouw precies wat ze had en kon ik twee meter van M12 kopen. Ik kreeg ook nog een kortingsbon voor als ik mijn naaimachine wilde laten schoonmaken. Heel aardig! Maar ze had echt gelijk, er zijn weinig zaken waar je dat kan laten doen.

We wandelden weer verder. Een mooi gevelbankje op de kiek gezet om thuis op te zoeken hoeveel dit zou kosten. Mooi, maar te duur dus.




En langs de Dirk van den Broek waar ik vroeger met mijn moeder boodschappen deed. Allebei met twee te zware tassen naar huis lopen was heel normaal. We hadden geen auto. En met twee tassen liep je in evenwicht zei mijn moeder dan.




Verderop een leuke zuil om gevonden voorwerpen aan te hangen. Er hingen voornamelijk alleenstaande oorbellen.




Naar "De Hallen", de oude tramremise die omgebouwd is tot levendig centrum voor media, cultuur, mode, horeca en ambachten.



Nu met leuke winkeltjes en eettentjes.

Ik heb een schoonzuster die gek ik op egeltjes, dus even een fotootje gemaakt. Bij een plaatje of beeldje van egeltjes laten ze zelden de pootjes zien. Het is een mooi schilderijtje...




Aparte ringen voor mannen. Stond geen prijskaartje bij. Wel heel origineel!







En wat is dit nu weer? Qnoop, je spreekt het uit als Knoop.




Je doet allerlei ideeën op als je zo rondkijkt. Sokken met een knoopje en een lusje om als Siamese tweeling de wasmachine in te gaan. Is het proberen waard natuurlijk!






Het gebouw is zo mooi gerestaureerd! Een nieuwe functie en behouden voor de stad. Hier een grote hal met eetkraampjes, echt multi-culti. We komen een keer terug!




De muts met Handgemaakt (door jou), want je koopt een pakket met wol en een patroon.



Bij heel veel artikelen denk ik: wil ik zelf maken! En dat kan natuurlijk ook.



Dit stempelsetje ga ik onthouden voor op mijn wensenlijstje.... Amsterdamse grachtenpandjes stempelen. Met een trappetje en een fietsje.



En deze kussentjes staan vast ook leuk op de bank hier in Purmerend.... Inspiratie!



Hoe heten deze dingetjes ook alweer, een plastron ofzo? Een nepbloesje voor onder een trui. Eigenlijk alleen een kraagje. Heel erg mooi gemaakt. Ik dacht dat niemand dat nu nog zou dragen, maar nu ik kijk blijkt internet er vol mee te staan!



Gelijk de achterkant van de kraagjes inspecteren, heel precies naaiwerk en het reserveknoopje zit zo netjes vastgemaakt. Ik heb nog nooit zoiets aangehad.



Er is een hele grote winkel voor Denim met rollen stof en naaimachines! Ik zie nu op internet dat er ook een opleiding van het ROC aan verbonden is. O, wat zijn er toch leuke opleidingen te doen!



Onthoud het, het is echt heel leuk om een keer bij De Hallen te kijken!



Nu we alle verleidingen bij de Foodhallen hadden weerstaan, konden we de Febo in de Kinkerstraat niet voorbij lopen. De Vega Grillburger moest ik natuurlijk proberen!  Vaak denken mensen dat ik als bioloog wel vegetariër zal zijn, maar dat is niet zo. Ik ben medisch bioloog en mijn interesse ligt vooral bij het menselijk lichaam en alle variaties daarvan, die vaak afwijkingen genoemd worden.



De Vega Grillburger was lekker. Niet van vlees te onderscheiden, zeg maar. Ik ben niet zo dol op kleffe broodjes en die sausjes, maar verder prima!



Hier hadden we eerder al koffie gedronken. De juffrouw die uit het raam hangt is niet suicidaal, maar zit gezellig te bellen.

Door naar de Rozengracht, richting centrum. De Westertoren speelde een melodietje omdat het half twee was en sloeg ook twee keer. Dat gaf toch iets extra's aan het moment! Het is een mooie toren, met die kleur blauw en het wapen van Amsterdam. En hij steekt zo tijdloos boven de stad uit.



Om niet de hele dag op pad te zijn en gevloerd thuis te komen na een halve marathon, pakten we de bus naar P. en reden langs de Noord-Zuidlijn in Amsterdam-Noord. En je gelooft het niet, het is bijna af! De perrons zien er mooi uit en ik zag twee testritten rijden. Ik had niet gedacht dat wij dat nog mee zouden maken. Schijnt wel dat onze bus na de opening van de lijn niet meer doorrijdt tot het Centraal Station, dat we dan hier moeten overstappen. Dat zien we dan wel weer.



Ik ga weer een machientje op de verkooppagina zetten en moet voor komende zaterdag nog een verhaaltje schrijven voor het nieuwe deel van De quilt van Suze en Sophie. Daar moet nog iets voor af. Lekker bezig dus!