woensdag 22 mei 2013

Singer Blind Stitch Attachment 86649.


 De Singer Blind Stitch Attachment heb ik al langere tijd in huis, maar steeds geen aanleiding om het apparaatje eens te gebruiken. Tot er gordijnen gezoomd moesten worden.










Het slappe doosje bevat de Blind Stitcher en de gebruiksaanwijzing. De bijbehorende schroef is foetsie, dus die heb ik van een Buttonholer geleend.



 










Het verschil met de gewone schroef waarmee je voetje aan de machine vastzit, is het gleufje voor een schroevendraaier. Nu kan je extra kracht zetten om deze zware attachment die ook nog eens beweegt, goed vast te maken.

 











 Nu gaat íe niet zo gemakkelijk los zitten. De naald zou bij een wiebelend attachment op het voetje kunnen komen en afbreken.







Ik heb lang naar dit plaatje uit de handleiding gekeken en de stof gevouwen, voor ik precies snapte wat de bedoeling was.


Met het apparaatje stik je langs de lijn van de vouw en om de 6 stiksteekjes schuift de Blind Stitcher even de stof naar rechts, zodat er een zigzag-steekje ontstaat. Dat kleine uitstapje (aan de linkerkant van de stiksteekjes!) zet de zoom aan het gordijn vast.









Om het iets gemakkelijker te maken, heb ik eerst een zoompje gestikt in de onderkant van de stof.



Hiervoor heb ik de Singer Simanco 36865 Edge Stitcher gebruikt. Dat werkt goed als je met je rechterhand de zoom vasthoudt en met je linkerhand de grote lap bijstuurt. Omdat ik met links de camera vasthield, zie je dat niet op de foto!




 



Daarna begon het circus van het plooien vouwen. Misschien toch beter zoiets te oefenen met een klein lapje, in plaats van een half-kamerbreed-gordijn dat ook nog gevoerd is.. En ook slimmer om te oefenen op de voering.. Maar het ging wel hoor!


















Een close-up van het voetje. Het rechtergedeelte glijdt langs de vouw. Daar worden de stiksteekjes gemaakt. Regelmatig schuift de stof dan naar rechts, zodat de naald in de stof aan de linkerkant van de vouw één steekje kan maken. Omdat er maar een paar draadjes van de stof gepakt worden, is straks aan de goede kant van de stof alleen maar een klein steekje te zien.











Onderaan is de binnenvouw, bovenaan is de zoom te zien. De stof waar je nu op kijkt is de achterkant van het gordijn. Als het klaar is klap je de zoom naar rechts, de onderkant van het gordijn.







Toen ik eenmaal alles onder controle had, ging het razendsnel. Wat een uitvinding is dit!! En waar kan ik het nog meer voor gebruiken? Als je toch zo even een quilt kan afwerken, zonder met de hand te die eindeloze reeks steekjes te moeten zetten!










 
 Het uiteindelijke resultaat.

Dit is de achterkant van het gordijn, met de stiklijn voor het eerste zoompje en de stiklijn van de Blind Stitcher.

En hier zie je de voorkant van het gordijn. Kleine steekjes waar de zoom vastgenaaid zit aan de stof. Klein boutje erover en het is glad.

Bij de voeringstof heb ik de zoom die ik in het echte gordijn vooraf stikte alleen maar gevouwen, want de Blind Stitch Attachment stikt die natuurlijk ook vast.






Heb je wel zo'n apparaatje, maar niet het bijbehorende boekje, dan kan je bij de International Sewing Machine Collector's Society de HANDLEIDING downloaden. Ik zet het ook onder het kopje handleidingen bovenaan het blog. Die ISMACS is sowieso interessant om eens rond te neuzen.

Verder heb ik bij Ebay een sleutel gescoord voor een houten kap van een oude Singer naaimachine. Komt voor de prijs van 2 ijsjes helemaal uit Frankrijk.
 
Ik heb met PayPal betaald, geen enkel probleem.
 
En het is toch veel te koud voor ijs, dan liever dit sleuteltje!
 
De foto is trouwens een vergroting, want het heeft de grootte van mijn pink.